Vuosikertomus 2016

DCIM107GOPRO

10.01.2017

Vuosi 2016 oli neljäs toimintavuotemme, ja saimme aikaan edistystä monella suunnalla.

Sataprosenttisesti uusiutuvan maailman edistäminen

EKOenergia-ympäristömerkki on konkreettinen työkalu, jolla kuluttajia ohjataan kohti täysin uusiutuvaa energiaa ja jolla heitä autetaan todella edistämään muutosta.

• Lahjoitimme 90 000 euroa uusiutuvan energian projekteihin viidessä maassa: Kaksi terveyskeskusta Kamerunissa ja viisi koulua Tansaniassa saivat käyttöönsä aurinkoenergiaa, ja neljä kylää Togossa sai aurinkovoimakioskin. Tuimme pientä aurinkovoimaprojektia eteläperulaisessa alpakankasvattajien kylässä. Varhain vuonna 2017 alkaa projekti, joka tuo aurinkoenergiaa vähäosaisille perheille Nicaraguassa.
  • Yhdistimme voimamme talviurheilijoiden Protect Our Winters -organisaation kanssa, ja yhdessä käynnistimme Pelastetaan talvet -kampanjan.
  • Kasvava suosiomme esimerkiksi Suomessa, Espanjassa, Italiassa ja Saksassa kannustaa meitä aktiivisesti pyrkimään uusiin ja haastavampiin maihin. Tänä vuonna saimme aikaan paljon edistystä Venäjällä, ja yritimme entistä sinnikkäämmin viedä EKOenergian aatteita Puolaan ja Turkkiin.
  • Tiedotamme aktiivisesti täysin uusiutuvan talouden mahdollisuuksista erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Luonnon monimuotoisuuden suojeleminen

• Lahjoitimme 50 000 euroa joenkunnostusprojektiin Etelä-Suomessa, jolla kunnostetaan lohien kutualueita. Lahjoitimme myös 30 000 euroa Suomen luonnonsuojeluliitolle padonpoistoprojektin valmistelua varten.
  • LIFE Freshabit -projekti alkoi, ja se mahdollistaa entistä suuremman panostuksen vesistöjen kunnostukseen.
  • Seuloimme yli 200 voimalaa yli 20 maassa. Ympäristömerkkimme on konkreettinen työkalu, jolla lisätään keskustelua voimaloiden ylläpitäjien ja luonnonsuojelijoiden välillä. Toisen osapuolen huolenaiheiden ja rajojen ymmärtäminen on ensimmäinen askel kohti ratkaisua.
  • Tiedotamme säännöllisesti ilmastonmuutoksen vaikutuksesta biodiversiteettiin, enimmäkseen sosiaalisessa mediassa.

Ympäristömerkin kehittäminen

• Rekrytoimme markkinointipäällikön. Ensimmäistä kertaa joku meillä keskittyy täysipäiväisesti markkinointiin.
  • Kehitimme ympäristömerkin uusiutuvalle kaasulle, ja se julkaistaan alkuvuodesta 2017.
  • Monet vaihtoivat EKOenergiaan ja tiedottavat asiasta ylpeinä: Lappeenrannan kaupunki, jääkiekkoseura Mikkelin Jukurit, ikkunayritys Schüco, panimot Saimaan Juomatehdas, Lesster (Italia) ja UrbanBeer (Espanja) sekä monet muut.
  • Järjestimme useita kunnianhimoisia promootiokampanjoita, jotka keskittyivät ekohotelleihin, LEED-kiinteistöihin ja panimoihin.

Paljon muutakin tapahtui. Tämä kaikki osoittaa, että emme pelkästään kasva vaan tulemme myös paremmiksi alallamme.

Lue koko tarina vuosikertomuksestamme Annual Report 2016 : Together we are unstoppable (pdf, 42 sivua, 1,5 Mt).